woensdag 30 januari 2013

Dag 137 van 365 dagen

Gedichtendag.
Vandaag wil ik hulde brengen aan mijn Heeroom Mathieu Gijbels.

Troost

Als al mijn schrijf- en rijmgepoog
aan 't hart dat beter is dan 't mijn
zowel in 't zeggen als in 't zijn,
een druppel troost schenkt langs zijn oog
dan ben ik ook getroost.

Als mijn herhaald en druk geschrijf
van iemands hart een beter maakt
doordat het schoonheid heeft geraakt,
is dit een prikkel die ik krijg
en voel me heel getroost.

Als mijn geschreven oefening
een klopje op een schouder geeft
en iemands hart daardoor herleeft,
is 't mij alsof ik met hem zing
en ben ik ruim getroost.

Als ik de smart van die dit leest
veel minder smartelijk laat zijn
door druppels van mijn zoete wijn,
is dat voor mij een heerlijk feest
dan voel ik mij getroost.

(Mathieu Gijbels)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten